Historien

Dana Lim kan føre sin historie tilbake til våren 1928. Det var da Kai Leopold Hansen fikk ideen til en revolusjonerende ny og sterk limtype. Siden da har Dana Lim blitt et kjent navn i Danmark, resten av Skandinavia og Europa som ledende produsent av lim, fuge- og sparkelmasser som setter nye standarder for funksjonalitet, kvalitet og brukervennlighet.

 

Det var ellers ingenting som tydet på at nettopp Kai Hansen skulle skape livsverket sitt i limets verden. Etter sin fars død, hadde han hjulpet moren som daglig bestyrer av Hotel Postgaarden i Køge i Danmark. Slik gikk årene ...

 

Men en vårdag i 1928 inntraff den begivenheten som for alltid skulle forandre livet innenfor hotellets fire forfalne vegger. En av byens aktverdige borgere skulle feire 25-årsjubileet sitt, og enkefruen ba sønnen sin om å gjøre i stand et par av de vaklevorne stolene i salen.

 

Datidens limkvalitet imponerte ikke akkurat Kai Hansen, som hadde reparert de samme stolene gang på gang. Så i stedet for å tenne opp under limpotten, stakk han bort til naboen, som arbeidet på gummifabrikken. Her mente Kai Hansen nemlig at de måtte ha en særlig sterk lim, og det hadde han rett i. Kort etter kunne han vandre tilbake over brosteinsgatene med en liten boks lim.

 

Limet var tysk og luktet sterkt. Kai Hansen hadde aldri sett noe lignende, og allerede dagen etter skjønte han at det var litt av et mirakellim han hadde fått tak i. Det var lett og raskt å bruke, og limstyrken var imponerende.

 

Danmark var i tyveårene plaget av en etterkrigskrise som rammet både landbruket og industrien. Arbeidsløsheten steg, og vanlige folk hadde ikke mye å rutte med. Det var sjelden at noen kjøpte noe nytt – i stedet måtte alt repareres igjen og igjen.

 

Dermed var det ikke langt fra tanke til handling. Kai Hansen begynte å eksperimentere med filmavfall og aceton, men stanken av løsemidler lot seg ikke kombinere særlig godt med Postgaardens daglige drift. Så han forflyttet seg snart til vaskehuset, der det fløt overalt av resepter og sammenlimte nummererte trestykker.

 

Og så en dag, da det led mot sommer, kom gjennombruddet. Skjebnen ville det slik at en lokal journalist kom forbi, slik at Kai Hansen straks fikk fortalt om sin nye oppfinnelse. Slik ble Dana Lim en verdensnyhet - i hvert fall i Køge!

 

Limfabrikk på Postgaarden

Med hjelp fra gode venner fikk Kai Hansen etablert en liten limproduksjon i hotellets bakhus, og allerede året etter – i 1929 – var Dansk Limfabrik i Nørregade 56 en realitet. Navnet på oppfinnelsen sin var Kai Hansen ikke i tvil om, for overalt var det fokus på dansk arbeid og danske produkter. Dana Lim var født, og snart fulgte også den kjente gule tuben som skulle bli et av landets mest kjente varemerker.

 

På rekordtid var Dana Lim i bruk over hele landet. Mottoet var ikke beskjedent, men meget treffende: «Det letteste limet å bruke. Det sterkeste limet som finnes.» Den økonomiske verdenskrisen som rammet Danmark i midten av 1930-årene, innebar ennå et oppsving for Dansk Limfabrik. Danske produkter ble populære som aldri før, og Kai Hansen føyet til stadighet nye produkter til sortimentet.

 

Andre verdenskrig ble litt av en prøvelse for den danske industrien, og Dansk Limfabrik var intet unntak. Men det lyktes i å holde produksjonen i gang, til tross for en ofte kaotisk råvaresituasjon.

 

Fra vaskehus til verdensmarked

Produksjonen av brannfarlige limprodukter midt i Køge by hadde lenge vært en uheldig kombinasjon, og Kai Hansen bestemte seg for å bygge en helt ny fabrikk nord for byen, hvor Dana Lim holder til den dag i dag. Fabrikken blir åpnet i 1948, men Kai Hansen selv får ikke oppleve fortsettelsen av livsverket sitt.

 

Den 30. oktober 1952 dør han plutselig, og testamentet avslører at ungdomskjæresten Anna Margrethe Hincheli har arvet hele virksomheten. Hun bestemmer seg få år senere for å etablere Kai Hansens Fond, som får overdratt Dansk Limfabrik og fortsatt i dag er eneeier av virksomheten.

 

Med fondet som eier utvikles Dansk Limfabrik i et rolig tempo. Det er først på slutten av 1980-tallet at ekspansjonen for alvor skyter fart. Nye produkter, utvidelse av utviklings- og salgsavdeling samt oppbygging av moderne produksjonsfasiliteter blir startskuddet for en ny gullalder for den gamle limfabrikken.

 

Etter oppkjøp av virksomheter i både Danmark og Sverige, samt etablering av datterselskaper og salgsorganisasjoner i det meste av Europa, var Dana Lim ved inngangen til det nye årtusenet klart til å bringe den gode historien ut over Europas grenser.

 

Og i dag skrives det fortsatt nye kapitler i den spennende fortellingen om Dana Lim, som utviklet seg fra vaskehuset til verdensmarkedet …